Mijn favorieten

Huis verkopen Eindhoven

Stappenplan verkoop

Stap 1: gratis waardebepaling

Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek inspecteren wij de woning en geven je een reële inschatting van de marktwaarde. Deze waarde wordt onderbouwd door statistische gegevens uit de NVM database en werkelijke verkooptransacties welke geregistreerd zijn bij het Kadaster. Hierbij wordt onder andere gelet op de ligging, de technische staat van de woning en het aanbod van soortgelijke woningen. Bij een appartementsrecht zijn tevens de servicekosten en financiële positie van de Vereniging van Eigenaren van belang.

Het is belangrijk dat je een goede prijs voor de woning vraagt. Zeker niet te laag, maar ook niet te hoog. Geen of weinig bezoekers ondermijnen namelijk je onderhandelingspositie. Met behulp van een uitgebreide marktanalyse bepaal je samen met de makelaar de juiste verkoopstrategie.

Stap 2: digitaal dossier

Na ontvangst van een gebruikersnaam en een wachtwoord heb je 24/7 toegang tot het digitale woningdossier waarbij je alle werkzaamheden van de makelaar, reacties op de woning, statistieken en (bezichtigings)afspraken kunt volgen.

Stap 3: publiciteitspakket

Met behulp van een erkend woningstylist(e) wordt je woning verkoopklaar gemaakt, zodat een professionele fotograaf de mooiste foto's kan maken. Deze worden vervolgens opgenomen in een keurige fullcolor woningbrochure met plattegronden.

Klaar voor bezoek? We halen alles uit de kast om de koper te bereiken. Behalve een opvallend verkoopbord wordt de woning gepubliceerd op Funda en alle andere belangrijke woningsites. Een walktrough video, interactieve plattegronden en een 360° virtuele tour zorgen voor de hoogste positie op Funda. Met het platform Help Mee! nodig je vrienden en kennissen eenvoudig uit om je huis aandacht te geven op social media kanalen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Uiteraard laten we ons eigen brede netwerk niet onbenut: dikwijls verkopen wij een huis al voordat deze überhaupt op internet zichtbaar wordt.

Stap 4: bezichtigingen

De makelaar coördineert en begeleidt de bezichtigingen, welke vooraf op afspraak worden gemaakt. Zelf hoef je niet bij een bezichtiging aanwezig te zijn. Het is zelfs beter van niet. Kijkers stellen namelijk vaak meer vragen als de verkoper er niet is. Bovendien durven ze meer te zeggen en brengen ze eventuele onduidelijkheden gemakkelijker naar voren.

De bezichtiging biedt de makelaar een goede gelegenheid te achterhalen waarom de kandidaat-koper geïnteresseerd is in juist jouw woning en waar aanvullende vragen liggen. Deze informatie kan belangrijk zijn voor het bepalen van de strategie in de vervolgfase en uiteraard bij latere onderhandelingen. De makelaar brengt na de bezichtiging altijd verslag aan je uit over het resultaat.

Stap 5: onderhandeling

Voor de onderhandelingen kunt u vertrouwen op de makelaar. Door zijn ervaring weet hij niet alleen wat je huis minimaal moet opbrengen, maar ook hoe je er zoveel mogelijk voor kunt krijgen. Wanneer er meerdere bieders zijn, voorkomt de makelaar dat je (kostbare) fouten maakt. Daarom stelt hij samen vooraf vast welke biedingstactiek je het best kunt volgen. Vaak gaat een bod van een koper gepaard met zogenaamde ontbindende voorwaarde(n). Op basis hiervan kan de koopovereenkomst worden ontbonden. Bijvoorbeeld als de koper de financiering niet rond kan krijgen, geen huisvestingsvergunning kan krijgen of als er een negatieve uitkomst van een bouwkundig advies is.

Voor het opnemen van eventuele ontbindende voorwaarde(n) zal de financiële situatie van de koper eerst getoetst worden door één van onze Erkende Hypotheekadviseurs. Naast deze voorwaarden maak je met de koper ook afspraken over de datum van eigendomsoverdracht en de zaken die achterblijven in het huis, al dan niet tegen een aanvullende vergoeding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gordijnen, de vloerbedekking of bepaalde verlichting.

Stap 6: koopovereenkomst

Wanneer je met de koper overeenstemming bereikt over de prijs, wordt de koopovereenkomst opgesteld. Hierin worden de gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd. Lees de akte zorgvuldig door en zet pas je handtekening als alles juist is weergegeven. Schroom ook niet de makelaar nadere uitleg te vragen als iets je niet duidelijk is. De makelaar informeert je uitgebreid over je rechten en plichten. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Als alle handtekeningen zijn gezet, is de koopovereenkomst gesloten. De koper ontvangt een afschrift van de akte. Vanaf dat moment heeft hij nog drie dagen wettelijke bedenktijd, waarin hij alsnog van de aankoop kan afzien. Hierna kan het koopcontract alleen nog ontbonden worden op basis van de ontbindende voorwaarde(n) die erin staan.

Stap 7: eindinspectie

Vooraf aan de eigendomsoverdracht zal een inspectiebezichtiging worden gepland, waarbij je samen met de koper en de makelaar een laatste ronde maakt om te bekijken of je inderdaad de woning achterlaat in de afgesproken staat. Ook worden tijdens de inspectiebezichtiging alle meterstanden opgenomen, waarna je jezelf kunt afmelden bij betreffende energieleveranciers. Hierbij kun je gebruik maken van de handige service NutSelect.

Stap 8: notaris

Op het tijdstip dat daarvoor is vastgesteld in de leveringsakte, betaalt de koper de koopsom en, als dat van toepassing is, de prijs voor de roerende zaken die je achterlaat. De notaris zorgt voor de afrekening van de zakelijke lasten zoals de onroerende zaakbelasting, het rioolrecht en waterschapsbelasting. Daarnaast regelt hij de aflossing van de eventuele lopende hypotheek op het huis en de betaling van de rekening aan de makelaar. Het saldo dat overblijft, maakt de notaris over op je rekening. Je ontvangt dit nadat de akte is ingeschreven in het Kadaster. Dit is meestal één werkdag na de levering.

Klantbeoordelingen

Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen